Címkék

, , , , , , ,

Mindannyian ismerjük azt a széjjelidegesítő helyzetet, amikor egyszerűen nincs időnk főzni. Inkább “majd megoldom valahogy”, “majd veszek valamit útközben”, “majd adok a gyereknek kajapénzt büfére”… és egyéb ultra bullshit magyarázkodások és kifogások, amik ezredjére is eltérítenek a helyes útról, a céljainktól, a magunk és akár családunk egészségétől. Pedig van megoldás. És van idő, csak el kell dönteni, mi a fontos. Vannak olyan apró trükkök, praktikák, szokások, amiket ha beépítesz a mindennapjaidba, hétvégéidbe, igenis képes lehetsz megvalósítani a tutit: hogy mindig jót egyél, tiszta alapanyagokból, amikor neked megfelel, és ami valóban táplál, éltet, vigyáz rád.

no-time-to-rush

Nincs idő rohanni, kapkodni. Én jobban szeretek mindent előre tudni, bekészíteni, hogy aztán csak élvezhessem.

Szerintem ez baromi fontos. Ez az egészséges életmód alfája, hogy előre készülj, és ne betérj valami boltba vagy pékségbe uzsiért, illetve hogy ne fanyalodj egy kifőzdére ebédidőben, este pedig ne mondhassa otthon senki azt, hogy “Áá, már csak pizzát rendelni van erőm.” Mert ezekből az alkalmakból lesznek a szar vérképek, a pluszkilók, a hurkatest, a fájó ízületek, a trotty immunrendszer és az általános önbizalomhiány, amikor meglátjuk azt a sok hónap alatt összezabált csődtömeget a fürdőszobatükörben. Arról nem beszélve, hogy sokkal többől jössz ki anyagilag, ha szemetet veszel nap mint nap, mintha rászánnád azt a pici időt az előkészületekre.

Szóval most elmondom, hogy szoktam én. Ami nekem bevált, ahogyan én csinálom, szervezem, készítem, pakolom, tervezem. Mert megéri. Megéri, hogy nem függök semmitől, mindig nálam van a megfelelő étel, mindig tudom, mi kerül a tányéromra, nem kell órákkal később ennem, csak mert nem találtam a közelben étkezdét. Ez mind tök szar dolog, és én nem szeretek így lenni. Annyira nem szeretek, hogy inkább kiokoskodok egy csomó apróságot, amivel megkönnyítem a saját napjaimat. Ezt osztom most meg veled, hogy neked is jobb legyen a heted. 🙂

Először is jól záró dobozok. Ballagjál el a Tescóba vagy Auchanba, és célozd meg a műanyag dobozos polcrészt. Körülbelül ötezerféle dobozt meg edénykét fogsz találni mindenféle méretben, mintában, színben, formában. Válogassál, mint a játékboltban, és szedjél össze 3-4 darabot: táskába illő formájút, mikrózhatót, erős zárással, és férjen bele egy adag kaja, amennyit megeszel. Legyen pár otthoni tárolódobozod is, amiben a hűtőben tárolhatod a kaját. Egy doboz már száz forinttól elérhető, invesztálj be, nem egy nagy kiadás. De otthonra kiválóan megfelelnek a mások által kizabált fagyisdobozok is. 😀

...csak neked sokkal jobb kaja lesz benne. :)

…csak neked sokkal jobb kaja lesz benne. 🙂

Edénykészlet, eszközök, hogy mindent meg tudj csinálni. Elvileg tök alapdolog, mégis ha hiányos, az borzasztó. Akkor nem csodálom, hogy nincs is kedved főzni. A “muszáj” tételek: egy kis lábas, egy közepes lábas, egy nagy wok, egy jó serpenyő és egy palacsintasütő, egy normál (kb. 20x35x7 cm) tepsi, egy gyümölcskenyér forma, egy nagy és magas hőálló tál. Eszközökből egy lapos-széles fordítólapát, 2-3 fakanál, egy fogócsipesz, egy palacsintafordító spatula, egy habkanál, egy beosztásos mérőbögre, két nagyobb, műanyag keverőtál, sűrű lyukú fém sajtreszelő (a ritka lyukú egy istenverése), hőálló teakancsó, nagy szűrő, konyhai darálógép. Ez van, törődj bele, és ez még az alap. Eszköz és felszerelés nélkül nem lehet jót főzni, jót enni, és egyáltalán… élni. 😀 Egyébként a mai világban ha az ember szemfüles, ezek zöme nem drága, egyre jobb minőségűek jönnek ki olcsón, és érdemes áldozni rá. Én a gyümölcskenyér formát 400 forintért vettem a Tescóban és imádom évek óta, habkanalat meg a napokban láttam 50 forintért. 🙂

Vásárolj tudatosan! Nem győzöm eleget mondani. Ne spontán indulj el a legdrágább sarki kisboltba, hanem fogjad magad és az akciókat, kínálatot, árakat figyelve csinálj egy-kéthetente egy nagyobb kört a hipermarketekben meg a piacon. Lehet itt sopánkodni, hogy nyűg, nincs kedved, DE LEGYEN! A nagy segghez meg a betegeskedéshez van kedved? Na látod. 🙂 Mindig írj bevásárlólistát! Nekem van egy cetlim a konyhában, és a héten írogatom rá folyamatosan a dolgokat, nem egy ültömben, mert akkor tuti kihagyok valamit. Amiket én szoktam: húst (csirkemell, csirkecomb, Lidl-ből akciós darált pulykahús meg mirelit lazactörzs), tojást, mirelit brokkolit, borsót, erdei gyümölcs mixet, almát, banánt, túrót, jázminrizst (Tesco Színes!), zabpehelylisztet, finomszemű zabpelyhet (Lidl), sajtokat, kókuszzsírt, étcsokit, bacont, színsonkát, házi tejet, fűszerkeverékeket, répát, zellert, hagymát, fokhagymát, tejfölt. Ezek mindig vannak itthon bevetésre készen. A vásárlást időzítsd egy ráérősebb délutánra, amikor hamarabb végzel a melóban, vagy hétvégére. Ne kapkodj, ne rohanj, ne legyél idegbeteg. Élvezd, szagold, tapogasd.

Webshop! Ne félj tőle! Amit nem tudok, vagy nem akarok megvenni boltban, azt rendelem, nagy kiszerelésben, amikor van rá keret: proteint, eritritet, különlegesebb liszteket, QuestBart, vitaminokat, adalékmentes parajdi sót… Szuper dolog ez!

Ha hazaértél a szajréval… Pakolj el ésszerűen. A húsokat porciózva fagyaszd le, én hármasával szoktam a csirkemellet. A répát hámozd meg, vagdosd le a végét, mosd le, szárítsd meg és zacskóban tedd a hűtőbe. Így ha legközelebb hozzányúlsz, már csak használnod kell, és nincs nyűg. 🙂 A fokhagymát szintén egyszer nekiállva megpucolom, és utána csak kikapom a dobozkából készen. Jaj, mennyivel jobb! A tojást mosd meg fertőtlenítővel, és úgy tedd a hűtőbe. Mindig! A liszteket lehetőleg dobozban/üvegben tárold, mert sokkal könnyebb kiszedni belőle, nem szóródik szanaszéjjel, nem szakad a zacskó, és jobban is zár.

6e8c637e3c8ba500ecb6c66f7b9a363fNevezz ki főzősnapot! Vagy délutánt. Vagy estét, tökmindegy. Amikor neked jó, és van egy pár szabad órád. Megjegyzem, pár óra nem fog kelleni, mert hacsak nem valami rendhagyó ételt, ünnepi vagy vendégséges menüt szeretnél, pikk-pakk megleszel. Az én ételeim 90 százalékánál a tényleges munkaidő 10 perc és egy óra között van, de utóbbi már soknak számít. Nem kell flanc, nem ezen múlik a jó kaja. Ha van akár egy fél órám, a kiolvasztott húst (este ugye kiveszed?) felvágom és gyorsan bepácolom tetszés szerint. Dobozba be, várja a sorát a hűtőben és érlelődik. 🙂 Aztán már csak megsütni kell. Amíg megsül a hús, bekeverek egy tepsi sütit (ezeket, vagy ezeket vagy ezt… esetleg itt ezt, emezt), és bevágom a sütőbe. Vagy kekszet. Számtalan sütim tíz-húsz perc előkészületet igényel. Amíg meg amaz sül, felteszem a rizst. Sokat. A rizs királyság: eláll egy hétig is, és mindenhez jó. Van, hogy reggeli készülődésnél teszek fel egy lábas rizst, és mire elkészülök, megfő és adagolható napokra előre. Tojást is szoktam előre lefőzni: keményre, 8-10 darabot, megpucolva, dobozolva. Csak kikapok kettőt egy kis friss zöldséggel meg sajttal, dobozba be, kész az uzsim. Vagy palacsintákat (ezt vagy ezt) is simán sütök előre.

A-sunday-well-spent-brings-a-week-of-contentNem kell töszörögni minden nap, felejtsd el! A hús, a rizs, a tojás és a sütemény, de a zablepény is mind előre elkészíthetők, és egyik sem egy lakodalmi meló. Ha pedig hazaérsz, ott várnak készen vacsira. Ugyanígy elkészíthetsz egy nagy adag zöldségkrémlevest reszelt sajttal és pirított mandulával, napokra előre. Pillanatok alatt megvan, kb nulla meló (ha a répát előre meghámoztad 😀 ), isteni, és lesz vacsorád a hétre. Apropó, sajt! A sajtot is le szoktam reszelni egyszerre egy nagyobb adaggal, így már csak elő kell kapni szükség szerint.

Reggelik… A reggel rohanás. Tudom, de én inkább felkelek 15 perccel hamarabb, és nem egy kénköves pokollal kezdek minden napot. Szerintem tiszta sor, melyik a jobb. Reggelire kiváló ötperces menet a zabkása, a tükörtojás, a túrókrémek, a rántotta, vagy az előre megsütött sütiből két kocka, illetve az előző nap elkészített tejberizs vagy sajtos tallér. Vagy csak egy proteines banánturmix, ha ahhoz van kedved. Nekem ne pampogj, hogy a rántotta nem öt perc, mert lemértem, vazzeg! Nem kell túlbonyolítani, de soha ne indulj el éhgyomorra, hogy majd lesz valami. Ne legyen! Készülj fel! Ha más nem, erre való a QuestBar (mindig van a táskámban vészhelyzetre) vagy az otthon gyártott energiaszeletek magvakból, mézből, fahéjból, proteinből és aszalt gyümölcsből. Csak összedarálod, megformázod, és kész. De az is tökéletes, ha csak beteszel pár szem aszalt szilvát dióval egy kis dobozba. Nem kell hűteni és bárhol előveheted. Egyszerűen nincs kifogás.

imagesÁllj át mentálisan! Igen, ez nagyon fontos. A főzés, a készülődés és mindez, amit leírtam, ne opcionális és alkalomszerű legyen, hanem megszokott, beépült és állandó feladat. Ez csak így megy. Ha keresed a kifogásokat, ha inkább leülsz megnézni a Rosalinda kétezredik epizódját, akkor semmi nem fog változni. Tudom, hogy eleinte nem könnyű (bár ha feléri az ember ésszel, hogy ez jó neki, nem egy nagy erőfeszítés belerázódni), de legyen olyan mindez, mint a fürdés vagy a fogmosás. Sokkal jobb úgy dolgozni, tanulni, hogy nem óráról órára élsz, nem kell nyűglődnöd, hogy mit egyél, és sokkal több pénzed marad, mintha mindig vennél egy 1200 forintos menüt valahol, vagy rendelnél egy 2000 forintos kiszállított pizzát. Amíg az megérkezik, te pont megcsinálhattad volna a sajtos tallér alapú egészséges pizzát. Nem? De.

Ez nem ördöngösség. Nincs teljesíthetetlen feladat ebben, csupán át kell rendezni a fontossági sorrendet. Nem értem, magadért. 🙂 Én csak azt tudom mondani, amit saját magam tapasztalok hosszú ideje: sokkal könnyebb így élni, és sokkal jobb ennek az eredményét látni, érezni.

Advertisements