Címkék

, , , , , , ,

Ahogy itt terjeszkedik a kolosszális-globális Betűleves Birodalmam (höhöhöhöhöhöööö), úgy látom, szükség van a leggyakrabban előforduló kérdések és kérések tisztázására, melyeket hozzám írtok, tőlem kérdeztek. Ezek a gondolatok rendszeresen felbukkannak a leveleitekben, hozzászólásaitokban, és szeretnék tiszta vizet önteni a pohárba. Itt mindent egy helyen megtalálhattok. 🙂

385963_301180066570568_100000357319048_1002168_458251805_n

1. Mi a paleolit életmód? Mik a kerülendő, illetve fogyasztandó ételek?

A paleolit életmód NEM az őskori ember étkezési szokásainak megidézése (nem eszünk mamutot, mint a zseniálisan egyedi poénkodásban…), hanem a mai természeti népek, mint sajátosan megmaradt őskori “zárványok” életmódjának átültetése a mai modern, nyugati életvitelünkbe. Mivel a természeti emberek körében ismeretlenek a civilizációs betegségek (diabétesz, rák, szív- és érrendszeri bajok, depresszió, elhízás, demencia, hiperaktivitás, hormonproblémák…), törekszünk arra, hogy hasonlóan táplálkozzunk, étkezéseink felépítése hasonló összetevőket és arányokat kövessen. Így megelőzhetjük a nyugati világgal járó tömegbetegségeket, egészségesen és problémák nélkül öregedhetünk meg.

Paleo_Food

A paleolit étkezés szerint fogyaszthatók húsok, tojás, gyümölcs, zöldség, állati zsírok és kókuszzsír, valamint magvak. Kerülni kell viszont a gabonát, a cukrot, a feldolgozott élelmiszereket, a növényi olajokat, a keményítőt (burgonya, rizs), a tejtermékeket és a hüvelyeseket.

2. Mi a tiszta étkezés?

A tiszta étkezés (clean eating) lényege minden olyan élelmiszer elkerülése, amely félkész, kész, feldolgozott, adalékokkal van tele, mesterséges. E mellé jön a tiltólistára a hozzáadott cukor is. Tulajdonképpen a paleo alapanyagok, kiegészítve tejtermékkel, teljes kiőrlésű gabonákkal, keményítővel és hüvelyesekkel.

pyramid

3. Küldj étrendet! / Jól eszek, ha így eszek?

Rendszeresen kapok ilyen kéréseket, vagy küldötök saját étrendet ellenőrzésre. Sajnos nem tudok segíteni ebben. Nem vagyok szakember, nem vagyok sem dietetikus, sem orvos. Nem ismerlek Benneteket személyesen, nem tudom az életmódotokat, adottságaitokat, vérképeteket, igényeiteket, típusotokat, előzményeiteket. Ilyen kérésekkel ne hozzám forduljatok, még ha megtisztel is a belém vetett bizalom, hanem szakszerű, hozzáértő emberekhez, akikkel személyes kontaktot tudtok létesíteni. Én abban tudok segíteni, hogy maximálisan használható, praktikus, gyors, isteni és egészséges recepteket adok az életmódváltáshoz. Az egészségeddel nem szeretnék felelőtlenül játszani, de utat mutathatok, kedvet csiholhatok a jó közérzethez. 🙂

4. Mit eddzek, mennyit és hogyan?

Nos, itt ugyanaz a helyzet, mint az előző pontban: nem tudok szakszerű, felelős segítséget nyújtani, mert nem vagyok edző. Hobbisportoló vagyok, aki bár nagyon komolyan veszi a mozgást, kizárólag saját tapasztalataival tud Rád hatni, motiválni. A sport is veszélyes víz, mert ezerféle tényező befolyásolhatja, mi az optimális Neked. Legyen ez akár egy elhallgatott mozgásszervi betegség, múltbeli műtét, rendellenesség, vagy bármilyen más szervi/szervezeti baj. Arról nem is beszélve, hogy nagyon sokfélék vagyunk, eltérő igényekkel, célokkal, fizikai adottságokkal. Míg valaki csendben meditálva szeret jógázni, addig a másik üvöltve széttépi a vasakat a teremben, vagy épp a hiphop tánc a mindene.

Találd meg a Te sportod!

Találd meg a Te sportod!

5. Hány kalóriát fogyasszak?

Nem hiszek a kalóriaszámlálásban, legalábbis nem törvény-erővel, nem általánosítva és nem görcsösen ahhoz igazodva. Itt is igaz a sokféleségünk: valaki egész napos ülőmunka és nulla sport mellett elvan 1200 kalórián, más meg a heti 5-6 edzését képtelen 2000 kcal alatt végigvinni. Egyikünknek pörög az anyagcseréje és bármit megehet, míg a másik majd’ elpusztul azért, hogy egyetlen kilót se hízzon. Ne a kalóriákat számold elsősorban, hanem egyél minőségi alapanyagokból rendszeresen, mozogj, és érezni fogod, mennyi az elég, mennyi az optimális. Ne éhezz és ne durranj szét soha, és kerüld a szemét kajákat! Azért egyél, mert a testednek szüksége van rá, és ne azért, mert épp a kezed ügyébe került.

6. Milyen fehérjét igyak?

Nem tudom! Megint csak azt tudom mondani: egyáltalán nem ismerlek, hogyan is adhatnék tanácsot? Lehet, hogy Te attól felpuffadsz és hánysz majd, amitől én szárnyalok. Vagy fordítva. Tapasztald ki egyadagos kiszerelésekkel, melyiktől érzed jól Magad, és mindig megbízható, ismert és elismert márkát vegyél! Ha paleózol, válassz marha- vagy tojásfehérjét, egyébként tejsavót is ihatsz. Hacsak nem vagy vegán, a növényi fehérjeporokat messze kerüld el: másodlagos fehérjék, azaz közel sem hasznosulnak olyan jól, mint a hús, a tejsavó vagy a tojás.

7. A süteményben ezt meg azt a hozzávalót helyettesíthetem mással?

Persze. Csak akkor abszolút nem olyan lesz, mint amit én csinálok, és nem vállalok érte felelősséget. Utálom a helyettesítést, és nem véletlenül vannak adott alapanyagok a receptekhez. Mindig a legjobbat írom Nektek, legjobb tudásom szerint. Az úgy tökéletes. Mielőtt nekilátsz elkészíteni, bizonyosodj meg róla, hogy minden van otthon, semmire nem vagy allergiás, vagy csinálj mást!

A FASZ KIVAN!!!

8. Milyen étrendkiegészítőket és vitaminokat szedjek?

Erről is csak általánosságban tudok beszélni, melyről itt írtam, illetve itt olvashatsz szakmaibb forrást.

Advertisements