Címkék

, , , , , , , , ,

Az új év, a “Na majd most lefogyok és egészségesen eszek!” fogadalmak, a hozzám érkező kérdések miatt elgondolkodtam itt magamban a leggyakoribb kajálós kérdésekről és arról, amit hozzá tudok tenni minden induló Okoskának a tudáscsomagjához. 🙂 Összegereblyéztem most pár olyan elterjedt kételyt, kérdést, tévedést, hibát, amin mindenki átbukdácsol. Aztán hozzápakoltam a véleményem, tapasztalataim, hátha segít tisztábban látni (és enni)! 🙂

Például ne légy Guszti, és ne zabálj fel mindent kartávolságon belül! :)

Például ne légy Guszti, és ne zabálj fel mindent kartávolságon belül! 🙂

Ötször kell enni! – Imádom, mikor ennek a tanácsnak az elhangzása után jön a delikvens gúvadt szemű tiltakozása, hogy ”Jézusúristen, hát hogy lehet ötször rendesen enni??? Az rengeteg, nem bírom!”

Nnna. Akkor most tisztázzunk valamit: EZ NEM AZT JELENTI, HOGY ÖT FŐÉTKEZÉS, A ZISTENÉR’!!! Ez teljesen máshogy van összerakva. Nem kell ijedezni meg tiltakozni, hanem szépen utána kell olvasni. Mondjuk most itt, ezt. 😀

A napi ötszöri (ami lehet 4 vagy 6 is naphossztól függően) étkezés azért lett kitalálva, hogy a vércukorszint és egyáltalán a tested energia-ellátottsága folyamatos, kiegyensúlyozott és egyenletes legyen. Hogy jól működjön az anyagcseréd. Hogy ne legyenek eléhezések és sokkoló bezabálások, mert átlagosan 2-3 óránként beviszel valamit. Hogy ne remegjen a kezed a szempillafestésnél. Hogy ne legyél idegbeteg a pároddal, mert öt órája volt az utolsó natúr zöldsaláta-adagod. Hogy bírd az edzést, sőt, hogy értelme is legyen. Hogy éjjel, alvás közben ne az izmod épüljön le a lefekvéskor produkált korgó gyomrod miatt. (Apropó: a hat után nem evés egy baromság, hacsak nem fekszel le nyolc-kilenckor.)

Isteni, egyszerű, tápláló, egészséges: csirkemell-darabok baconbe tekerve, hagymával sütve, jázminrizzsel.

Isteni, egyszerű, tápláló, egészséges: csirkemell-darabok baconbe tekerve, hagymával sütve, jázminrizzsel.

Ezek az étkezések viszont – jegyezd meg egy életre – nem kizárólag tartalmas főétkezések. Bár rengetegen tisztában vagyunk ezzel, de még mindig többen vannak, akik nem. Ez pedig nem szégyen, hanem orvosolnivaló probléma, hogy ne szarul kezdd az év eleji diétádat. Felejtsd el a „fú, mekkora király vagyok, egész nap nem ettem semmit, és már három óra van” című elmebajt. Persze vannak specifikus étrendek (pl. a harcosok étrendje és más időszakos böjtök), amik a rendszeres étkezéssel tökéletes ellentétben épülnek fel, de ezeket most hagyjuk. Rengeteg embernek beváltak, tök jók, de sokunknak kivitelezhetetlen létforma, így mi ezzel most nem foglalkozunk. Annak is megvannak a maga specifikus szabályai, és attól nem lesz valaki harcos étrenden, hogy koplal napközben, aztán zabál este. Ennél kicsit összetettebb. Foglalkozik vele például Jay a blogján, szenzációs srác, érdemes olvasni az ő módszereit is. Vagy ott van Superhero Lilla is, szintén harcos királylány, akinek blogja és Facebook-csoportja és Facebook-oldala is van a témában.

Na de na, térjünk vissza ehhez, mert nekem inkább ez vált be és erről tudok beszámolni! Szóval kijelenthetem, hogy jó sokan vagyunk, akiknek szükséglet és működő dolog az étkezésbeli rendszeresség. Ehhez viszont tervezni, tudatosan főzni és pakolgatni, odafigyelni kell. Elsősorban Magadra, mert mindenki egy picikét máshogy van összerakva. Az én soraim is szubjektív, tapasztalati élményeken alapuló gondolatok, mert egyvalamit megtanultam az étkezésben bejárt próbálgatásaim és olvasásaim alatt, ami törvény-erővel bír: nincs egyen-étrend. Nincs olyan étkezés, ami egyformán tökéletes lenne mindenkinek. Teljesen különbözőek vagyunk, így vannak tanácsok, szabályok és irányelvek, amik mentén magunknak kell összeválogatni az igazit.

1601522_10203109725292972_334470066_n

A napi ötszöri étkezésben gyakorlatilag minden benne van: főétkezés, gyümölcs, egyéb nass, fehérjeturmix az edzés után, tejeskávé… hajlamosak vagyunk például a folyadékokat nem étkezések közé sorolni, ami egy fatális tévedés, hacsak nem vízről vagy natúr teáról van szó. Mert ami kalóriát, energiát, tápanyagokat tartalmaz, az kaja. Tökmindegy, hogy leves, vagy cappuccino. A kedvencem, amikor a hülyéje a léböjt közben kanalazza a tejszínes sajtlevest ebédre, „merhátazfolyadék”. Igen, a fagyi meg a kóla is eredetileg folyadék, mégis nő tőle a seggünk, és tele van szutykokkal. Szóval ezt így nemár…

Tegyük fel, hogy most épp január szellemében épp életmódváltasz, és szeretnéd jól csinálni! Szuper, akkor viszont ennek dicséretes glóriája alatt tedd meg nekem azt a szívességet, hogy SOHA nem kaja nélkül indulsz el melóba vagy suliba, és SOHA nem fogod az időhiányra meg egyéb bullshit okokra a kaja kimaradását. A szervezeted nem játék, ráadásul sokkal bölcsebb is nálad. Hallgass rá! Nem, ne huzigáljad a cipődet, hogy rá hallgatva trappolhass le a bótba csokis muffinért! Nem. Törődj vele, szeresd és tisztelettel add meg neki azt a minőségi és folyamatos üzemanyag-ellátást, amit megérdemel!

Hibátlan uzsonna. Felejtsd el a parizeres szendvicset! EZ JOBB ÉS UGYANANNYIBA KERÜL!

Hibátlan uzsonna. Felejtsd el a parizeres szendvicset! EZ JOBB ÉS UGYANANNYIBA KERÜL!

Jó, de hogyan? – Megmondom: gondold végig, melyik napszakban milyen típusú étel esik jól. Nem, megint nem a muffinra gondoltam. 😀 Hanem hogy van, aki nem szeret reggelizni, más meg el sem tud indulni sonkás rántotta vagy szendvics nélkül. Van, aki este éhezik meg, más délben szeret jóllakni meleg étellel. Van, aki gyümölcsös, megint más kávézgat. Egyesek gabona-hívők, mások elvannak húson meg zöldségeken. Ezek alapján állítsd fel a saját kis rendszered, minden esetben egészséges, tápláló, természetes és optimális tápanyagtartalmú ételekből! Egyáltalán nem bonyolult, ha picit rászánod a figyelmet és az időt.

Nálam ez többnyire így néz ki, hogy értsd:

  • Reggeli: fél liter zöldtea vitaminokkal, nagy tejeskávé steviával, majd egy óra múlva egy kis gyümölcs
  • Napközben 1-2 alkalommal (a nap hosszától, terheléstől függően): gyümölcs VAGY sajt zöldséggel VAGY dió aszalt gyümölccsel VAGY ritkán paleo süti VAGY zabos snack
  • Ebéd (általában délutánra esik): kb. 30 dkg hús zöldséggel és/vagy pici rizzsel VAGY tojásos étel 3-4 tojásból (rántotta gazdagon, tükörtojás sonkával, főtt tojásos hidegtál házi kolbásszal, friss salátával…)
  • Extra: edzések után, és gyakran vacsorára is fehérjeturmix (olykor ½ banánnal, pici tejjel, sport után kizárólag vízzel)
Egyik napom. :) A fehérjeturmixom nincs benne!

Egyik napom. 🙂 A fehérjeturmixom nincs benne.

Mindig valamilyen fehérjével zárom a napot, a szénhidrátot zömmel (de nem teljesen) napközbenre és edzés elé pakolom. Ez rögtön egy remek kis kiindulási minta. Egy az ezerből, de bevált. Sosem vagyok éhes, de nehéz hassal sem kókadozom. Nem akkor eszek, amikor megmondják, hanem amikor ÉN megkívánom. Van erőm és fogyok is. Kalóriát csak nagyon nagyjából nézek, ösztönből eszek, hogy jó legyen a közérzetem, nem csak három napig. Vannak, akik szent meggyőződéssel vágnak bele 1000 meg 1200 kcal-os fogyókúrákba, hát azoknak most küldök egy anyai pofont, hogy „jó nagy hülye vagy”, mert azok kábé azt érik el, hogy besokkol a testük, hosszú távon csődöt mondanak és elkezdenek ötször annyit zabálni, majd visszahízni a keservesen leadott 3-5 kilójukat kamatostól. Az szar, a mellékhatásként mutatkozó tápanyaghiányról és elgyengülésről nem is beszélve. Egészségtelen, kizsigerelő és nem is hatékony. Ha már mindenképp kalória, akkor ultraminimum 1500 (de akkor feküdj egész nap), de legyen az nyugodtan 2000 is! Főleg, ha sportolsz (ami alatt nem a heti egy tévétornát értem a lelked megnyugtatása végett).

Kit érdekel ilyen mellett egy hamburger?

Kit érdekel ilyen mellett egy hamburger?

Van egy sokszor, de sosem elégszer szajkózott okosság: ahhoz, hogy fogyj, nem koplalni kell, hanem helyesen enni. Sok fehérjét (hús, tojás, túró, proteinpor…), némi zsírt (állati, kókusz, magvak), kevés, de minőségi szénhidrátot (gyümölcs, egészséges sütik és tészták, paleo nasik…), rengeteg tiszta folyadékkal (víz, natúr tea, főzött kávé) megspékelve. Hogy tiszta étkezés szerint, paleo vagy vegán, esetleg nyers étrenden, az már egyéni döntés. Én személy szerint az első kettőben hiszek, de méginkább abban, hogy Neked kell tudni és érezni.

Én személy szerint kerülöm a glutént, a szóját, a tejtermékek és a hüvelyesek zömét, a növényi olajokat, a krumplit, a cukrot, a feldolgozott ételeket, illetve minimalizálva, de rendszeresen eszem rizst és zabot. Nem hiszek az adalékokkal telenyomott „diet” meg „light” feliratú szemetekben, nem hiszek a trendi márkákban, nem szeretem a boltban csomagolt és éttermi kosztot. Hiszek viszont a minőségi étrendkiegészítőkben és a fehérjeporban.

IMG_2794

Amikor belevágsz egy életmódváltásba vagy diétába, fogyókúrába (hívd, ahogy céljaidhoz mérten szeretnéd), mindig Te legyél az első és a céljaid! Ne kövess központilag összeállított és kigrammozott, percre beosztott szabványkajálásokat, (hacsak nem vagy testépítő, vagy beteg) mert mindenki más. Érezd jól Magad és adj egy vagy két próbahetet, amikor egy szimpatikus alap étrend mentén elindulva megfigyeled, kitapasztalgatod, NEKED mi a jó. Ne a Julika néni, meg a szomszéd Pista mondja meg, mit csinálj! Kérj és fogadj el tanácsokat, olvass és tanulmányozz módszereket, de ha megtaláltad a Neked tetszőt, csiszolgasd picit a saját, egyéni igényeidhez és napirendedhez. Ez nem azt jelenti, hogy tömjél az arcodba egyéni igényekre alapozva négy adag somlóit, hanem hogy ne erőltess olyat, amitől rosszul érzed Magad. Ne akkor egyél, amikor más megmondja, hogy márpedig jól kell, hogy essen, hanem amikor valóban jólesik és komfortérzetet ad.

534563_394390110618519_2020414191_n

Az étkezés a legtöbb vitát, félreértést, tévhitet, ellentmondást generáló egészség-téma. Nem mondom meg én sem tutit, hanem javaslok, magyarázok, beszámolok a saját benyomásaimról, és arra biztatlak, légy a Magad ura. Nem szégyellve segítséget kérni, könyveket és netet bújni, nem lustának lenni a kérdezgetésre és a tanulásra, de szabadon és önállóan. Lesznek hibák és mellényúlások, de ez benne van. Mert csak így sikerülhet az álom, hogy az ideiglenes csodadiétából fenntartható és hatékony életmódot faragj Magadnak.

Advertisements