Címkék

, , ,

Sokszor kérdezték már tőlem (is), hogy milyen alapanyagok, hozzávalók kellenek a konyhába, ha valaki el szeretne kezdeni paleo-életmód szerint eszegetni. Úgyhogy én meg fogtam magam, és széjjelnéztem itthon a konyhánkban, mi minden van a szekrényekben meg a hűtőben. Hogy összeokoskodjak egy kis listát, vásárlási tervet, ami megadhatja Neked az irányvonalat. Ez a lista egyáltalán nem teljes, mert akkor a bejegyzésem tizenöt oldalas lenne, viszont elindít, lökést ad és a legfontosabb infókat itt a kezedbe nyomom. Jó? 🙂

IMG_3418

Először is amik a legalapvetőbbek, melyek az étrend gerincét adják:

  • HÚSOK – Bármilyen hús, amit szeretsz, jóízűen fogyasztasz és tárolni tudsz. Csirke, pulyka, marha, disznó, halak és tengeri herkentyűk gyakorlatilag bármilyen formában. Ezalatt értem a frisset, a fagyasztottat, a szárítottat. Házi kolbászt, tepertőt, szalonnát és sonkát bátran! Semmiképpen nem a feldolgozott ipari szemeteket, amit telenyomnak adalékokkal, cukorral és ízfokozóval. Az szar. Viszont a piacokon és reformboltokban, vagy háztájon és nagyobb választékú hipermarketekben szuper gyöngyszemeket lehet találni megfizethető áron is. Kerüld a felvágottakat, a virsliket és a félkész ételeket! Ha tudnád, mi van bennük, nem ennéd meg…

kevesebb_hus_01

  • ZÖLDSÉGEK – Mindenféle. A paleóban vannak kompromisszumos zöldségek is (paradicsom, paprika, hagyma, padlizsán…), de hacsak az ember nem autoimmun beteg vagy súlyos problémával küszködik, ezek is nyugodt szívvel mehetnek. Én nem vagyok bigott, vasszigorú, de egészséges vagy átlagos állapotú embereknél szerintem ez nem is indokolt. Csak semmi görcsösség, felesleges. 🙂
  • GYÜMÖLCSÖK – Itt is ugyanúgy gondolkozom, mint a zöldségeknél: bármilyen gyümölcs, amit szeretsz és amihez kedved, pénzed van. Nyilván jobb a friss piaci, mint a hipermarketek üzbég meg dél-afrikai termékei, de tudom, hogy sokan erősen le vagyunk korlátozva, ami a beszerzési lehetőségeket illeti, úgyhogy én nem szoktam ezen sem problémázni.
  • TOJÁS – Minden mennyiségben! 🙂 Az egyik legkomplexebb, legjobb táplálékunk, ami édes és sós kajákhoz is tökéletes, sőt nélkülözhetetlen. A koleszterin-teóriát meg tessék szépen elfelejteni, mert nem a tojás a bűnös, hanem a negyedkiló kenyér meg félliter kóla, amit hozzá töm a jónép.
  • ZSÍR – A paleo-elv szerint a növényi olajokat (kivéve az extra szűz olíva olajat) el kell felejteni a hidrogénezett zsírokkal (pl. margarinok) együtt. Dobd ki, ajándékozd el olyannak, akit utálsz, vagy bánom is én, csak ne edd meg! Helyette ballagjál el szépen a reformboltba vagy üljél le a webshophoz a géped elé, és vegyél jót: kókuszzsírt (ugyanaz, mint a kókuszolaj, csak 25 fok felett folyékonnyá válik, alatta pedig szilárd), állati zsírokat (disznó, liba, kacsa) és a hideg ételekhez olíva olajat (rossz hőtűrő, ezért ne süss-főzz vele). Ezek jók Neked. 🙂

tropicai_01

Na ez az alap! Ebből már bámulatosan sokféleképpen elláthatod Magad a mindennapokban, de persze az alaphoz kell még pár kiegészítő, hacsak nem vagy valami ízlelőbimbó nélküli aszkéta, aki sosem kíván sütit meg kenyérkét… De az is hülye, mint tudjuk. 😀 Meg piszok szerencsés…

Szóval van néhány olyan alapanyag, amikkel alkothatsz rengetegféle egészséges süteményt, paleo-kenyereket, de még palacsintát is, bizony! Ezek jók nagyon, és igenis kellenek, mert a paleo élvezetes, ha mi is úgy akarjuk. 🙂 Ilyen hozzávalók a maglisztek, magvak, aszalványok, fűszerek, az étcsoki, a natúr gesztenyemassza, vagy a tejpótlók, natúr teafüvek és az édesítők. Azt tudnod kell, hogy ezek nem a legolcsóbb cuccok. Nem mondom, hogy megfizethetetlen, de ne a finomliszthez meg a kristálycukorhoz mérd, mert értékét tekintve sem releváns az összehasonlítás.

Ezek milliószor jobb dolgok. Nem mérgeznek, nem tesznek tönkre, és nem kell pár év fogyasztás után mindenféle szar gyógyszerért rohangálnod, mert elbuheráltak ott belül mindent, amit csak lehetett. Ezek kincsek, és én mindig azt nézem, úgy gondolom, hogy ezekkel a lehető legjobbat adom magamnak és a szeretteimnek. Ha cigarettára, italra, nasikra, üdítőkre, tejtermékekre és egyéb, szerintem értékükhöz képest iszonyatos gusztustalan árú termékekre van pénz, akkor erre százszor inkább legyen!

A másik észrevételem az ár/érték-aránnyal kapcsolatban a kiadósság: elképesztő, hogy mennyivel kevesebbet használsz majd egy gesztenyelisztből vagy eritritből, mintha finomliszttel dolgoznál. Ezekből nem fél kilók kellenek. Az meg pláne, hogy ha megeszel egy paleo zsemlét, ötször olyan jól fogsz lakni vele, mint egy szar vizes zsemlével. Egyszerűen képtelenség belőlük annyit enni, mint a hagyományos dolgokból. Nem úgy működnek. 🙂 Erre legjobb példa a zabnokedli: ha zablisztből készíted, feleannyit fogsz belőle enni, és nem azért, mert rosszabb, hanem mert jobban eltelít, minőségibb kaja, mint a fehér nokedli. Ezt nálunk Apum vette észre először, és igaza is volt.

No, akkor lássuk, mik ezek a kiegészítők! Én most a legfontosabb, legtöbbször használt dolgokat válogattam össze, de ez természetesen alakulhat máshogy is igény, ízlés és egyebek szerint.

  • FŰSZEREK, AROMÁK: fahéj, vanília, mandula- és rumaroma, bármilyen zöldfűszer, só, bors, magyaros fűszerek, natúr vegeta, paprikakrémek, mustár, cukormentes ketchup, de én használom kis mennyiségben a fűszerkeverékeket is a húsokhoz
  • KÁVÉ, TEÁK, KAKAÓ, ASZALVÁNYOK: bármilyen instant (NEM A 3 AZ 1-BEN SZARFOS!!!!!!) vagy őrölt kávé, amit szeretsz, gyógy- és gyümölcsteák (nálam mindennapos a szálas zöld- és fehér tea, meg a Milford gyümölcsfilterek ízesítésre), kakaóból és aszalványokból kizárólag cukrozatlan
  • NATÚR GESZTENYEMASSZA, MAGVAK, KÓKUSZRESZELÉK: sütikhez és nassolásra remek cumók

524378_510090052386766_280858047_n

  • MAGLISZTEK, MÁK, SZÓDABIKARBÓNA: nálam leggyakoribb a gesztenyeliszt, a szezámpehely, a zabliszt/zabpehelyliszt (ez kompromisszumos, de sportolóknak, egészségeseknek nyugodtan mehet), az útifű maghéj (nyugi, bármilyen reformboltban vagy webshopon megtalálod és fantasztikus dolgokat lehet vele műveli, ráadásul elképesztő jót tesz a beleknek), a mandulaliszt és a legmagliszt. Ezekből már sokféle csodát össze lehet hozni. A szódabikarbóna meg a sütőpor egészséges változata.

22

  • ÉTCSOKI (MIN. 70%), KÓKUSZTEJ (VAGY MÁS MAGTEJ – MANDULA, KESUDIÓ, MÁK): Ezek is finomságokhoz, vagy a kávédba tej helyett kellenek. Nélkülözhetők, de azért nálunk jó, ha van itthon. A kókusztejet egyébként hívják kókuszkrémnek, kókusztejszínnek és kókusztej-sűrítménynek is, de alapvetően mindig egy főzőtejszín-szerű, krémes, zsíros sűrítményről van szó, amit tetszés szerint hígíthatsz is. Jó márkák: Cocomas (papírdobozos, reformboltokban és webshopokon kapható, általában ez a legdrágább), Real Thai (a Metro hipermarketekben kapható, konzerves), VitAsia (Lidl-termék, szintén konzerves)
  • ÉDESÍTŐK: Nyírfacukor (xilit), eritrit, stevia, mesterséges édesítők (ha muszáj), és kis mennyiségben méz.
Én ezt szoktam venni, és mindig webshopon, sokkal olcsóbban, mint reformboltokban.

Én ezt szoktam venni, és mindig webshopon, sokkal olcsóbban, mint reformboltokban.

  • KEMÉNY/FÉLKEMÉNY SAJTOK: edami, parmezán, cheddar, trappista, óvári
  • ÉTRENDKIEGÉSZÍTŐK: Igen, ez is nagyon fontos! D-vitamin, C-vitamin, magnézium, K2-vitamin és halolaj. Ez az alap, mellé persze egyéni igények szerint mehet sok más is, mint cink, kálium, E-, B-vitaminok, probiotikum, vagy épp egy jó multivitamin készítmény.

962064_10201401124219013_1408989772_n

Nnnna, most aztán jól összeszedtünk minden fontosságot, melléjük meg majd kitapasztalod Magadnak, hogy személy szerint mi a jó és a szükséges még. Most pedig lehet menni irkálni a bevásárlólistát, aztán a garabollyal szaladni a bótba! 🙂

Advertisements