Címkék

, , , , , , ,

Régóta érlelődő téma ez nálam, és állandóan porondon van minden egészséggel foglalkozó fórumon. Nem véletlenül. Én most az empirikus úton (kipróbálás, rengeteg beszélgetés és kérdezősködés az évek alatt) és sok olvasgatás után megszerzett tudásomat, benyomásaimat szedem össze Nektek, hátha kicsit segít eloszlatni a kétségeket, és megválaszolja a kérdéseket. Meg mert iszonyat nagyképű, tudálékos hülye vagyok, aki mindig megmondja az okosságot, kéretlenül is. 😀

A lista nyilván nem teljes, mert ezeken kívül még sokszor ennyi lehetőség áll rendelkezésre, de ezek azok, amikkel leggyakrabban találkozunk, és amiknek szerintem a legtöbb figyelmet érdemes szentelni. Arról most nem kezdek el papolni, hogy a cukor milyen káros, mert a csapból is ez folyik, és ezer bejegyzés sem lenne elég ezeket a borzalmakat összefoglalni, hogy mi mindent tesz tönkre bennünk, ha hagyjuk magunkat.

Egyél kevesebb cukrot... így is elég édes vagy. :)

Egyél kevesebb cukrot… így is elég édes vagy. 🙂

Helyette van viszont rengeteg alternatívánk, az olcsótól a drágáig, a mesterségestől a természetesig, a nullkalóriástól a hizlalóig. Iszonyat sokféle anyag közül választhatunk, és pont ez a zavaró: mindenki mást mond, mást tilt, mást javasol, teljes káosz uralkodik itten, kérem! Én is sokfélét kipróbáltam már, mert a cukrot jó ideje nem tartom emberi fogyasztásra alkalmasnak. Az egy szar. A belemet viszont nagyon szeretem, a kapacitása meg ordenáré, így aztán baromi sokat járkáltam, próbálgattam, olvastam utána a dolgoknak, mert fontos az élet élvezete is (Sütiiiii!!!!), de az egészségem még inkább. Úgyhogy nézzük is meg, mire jutottam:

Mesterséges édesítők

Az aszpartam, a ciklamát, a szacharóz, a szukralóz, az aceszulfám-k és társaik a legvitatottabbak egészség szempontjából. Mindről kiderült már legalább egyszer, hogy halálos mérgek, és ugyanígy mindegyik hatalmas megállapítást meg is cáfolták. Képtelenség eldönteni, mi igaz és mi nem, hacsak nem lóg a falunkon egymás mellett vegyész-, dietetikus-, biokémikus- és orvosdiploma. Mission impossible.

Egyöntetűen azonban kijelenthetjük (már ha bármit is e csoportról biztosan kijelenteni lehet), hogy alacsony vagy nulla kalóriatartalmúak, sütésre többnyire alkalmasak (az aszpartam viszont rossz hőtűrő), kétes hírűek, de ésszerű mennyiségben, alkalmanként fogyasztva még senki nem ezektől patkolt el. A fehér kenyér meg a répacukor halál-listáján már tolonganak a nevek… Édesítő erejük pedig eleve sokszor (akár több százszor) nagyobb a cukornál, ezért töredékét kell belőlük megenni.

A lényeg az, hogy a mi polcunkon is ott van néhányuk, nagy’ néha használom őket, de nem ipari mennyiségben.

Xilit (vagy nyírfacukor a magyar fantázianév szerint)

Ő egy cukoralkohol, vegyész szemmel nézve. Jó barát, de még mindig nem a legjobb. Azért jó fej, mert természetes anyag, a nyírfa nedvéből vonták ki először, így kapta a magyarosított nevét. Bár manapság már a nagy igény miatt kukoricarostból készül. Érdemes róla tudni, hogy kalóriatartalma épp feleannyi, mint a cukoré, állaguk és édesítő erejük megegyezik, egészséges, végi a fogakat (helyreteszi a száj PH-ját és segíti az ásványi anyagok zománcba való beépülését), gátolja a baktériumok szaporodását és megtapadását a szervezetben. Szóval tényleg jó fej. 🙂

Mellékhatása viszont az, hogy érzékenyebbeknél vagy túlzott fogyasztáskor hasmenést, puffadást, “bélügyi válságot” okozhat. 😀 Szóval ha hajlamos vagy rá, inkább egyél xilitet otthon, sok-sok budival körbebástyázva, egyetlen társaságod pedig a süket kutyád legyen. 😀 Apropó! Kutyáknak tilos xilitet adni, mert 1-2 grammtól is hipoglikémia léphet fel, halálos is lehet! Vigyázz Bodrira…

Naturganik_xilit_1000g_5999559311840

Stevia

Magyarul nagyon tündéri neve van, ő a jázminpakóca! 🙂 Dél-Amerikában honos növény, már évszázadok óta felfedezték, az őslakosok rágcsálják is a levelét nasiként. 🙂 A belőle készült édesítőszer háromszázszor édesebb, mint a cukor, és semmilyen rossz mellékhatása nincs a testünkre. Kalóriatartalma sincs, és még gombaölő hatású is, tehát a cukorbetegek mellett Candidával küszködők figyelmébe is ajánlom. Sütni is lehet vele, jó hőtűrő. Egyetlen hátránya a furcsa, enyhe mellékíze, amit egyes stevia-termékekben érezni szoktak, de ma már lehet kapni mellékíz nélküli steviát is. Én próbáltam már a Stevi Gold márkát, meg vagyok vele elégedve, illetve a legnagyobb és állandó szerelmem kávéba, édes krémekbe a Cukvia folyékony édesítő. 🙂 Teljesen olyan, mint a cukor íze!

1505388_10203223617380203_110085408_n

Egy liter 1600 Ft körül van. Két hónapig elég a kávémba.

Egy kis tabletta egy teáskanál cukornak felel meg. Tök jó. :)

Egy kis tabletta egy teáskanál cukornak felel meg. Tök jó. 🙂

Méz

A mézet azért említem itt meg, mert sajnos sokan zavaros tévhitekben élnek vele kapcsolatban, amiket szeretnék tisztázni. A méz majdhogynem tömény cukor (82%), glükóz és fruktóz keveréke. Kalóriatartalma nagyon magas, és bár rengeteg jó tápanyag van benne, rendszeres, nagy mennyiségű fogyasztásra én nem ajánlanám. Egyrészt mert hizlal és a túlzott cukorbevitel ugye nem tesz jót, másrészt pedig nagyon rossz hőtűrő. 40 fok felett elkezdenek elbomlani benne az értékes anyagok, sütési-főzési hőfokon pedig kicsapódik benne a viasz és erősen rákkeltő anyagok keletkeznek. Soha ne süssetek vele, hacsak nem a karácsonyi mézes krémest, mert annyi nyilván belefér. Forró kávéba sem szabad emiatt belepakolni!

Fruktóz

A fruktóz egy báránybőrbe bújt farkas. Manapság előszeretettel állítják be egészséges alternatívának, pedig nagyon nem az. Egyrészt ez is cukor, tehát semmiképpen nem tekinthető cukorhelyettesítőnek, és nem is egy diétás anyag. Másrészt inzulin-rezisztenciát okoz, és magas a kalóriatartalma. Hagyjuk inkább békén, és ne dőljünk be a fruktózzal édesített, egészségesként kínált termékeknek se!

Eritrit

Ő is cukoralkohol, de kicsit másmilyen, mint a xilit. Az eritrit is természetes, emellett jóformán energiamentes. Ó, jee! 🙂 Ráadásul semmilyen mellékhatása nincs, nem okoz emésztési panaszokat sem, és nem károsít minket. Tökéletes. Nagyjából 1:1 arányban helyettesíti a cukrot, jó hőtűrő, és állaga is megegyezik a kristálycukoréval. Egyetlen dolgot nem tud, karamellizálódni, dehát nem is csinálok itthon dobos tortát… Egy kg eritrit ára 2000 Ft körül mozog. Megéri. Ha az ára miatt sóhajtoznék, akkor meg rögtön arra gondolok, hogy más havonta ennek tízszeresét költi cigire. Akkor meg miről beszélünk? Mi a fontosabb?

Remélem, okosabbak lettünk! Én ennél okosabb már nem lehetek, úgyhogy megyek is Tom & Jerry-t nézni, mert annál jobb meg a világon nincs! 😀 Köszönöm a figyelmet!

Reklámok