Címkék

,

Eddigi sokéves egészségtudatosságom és állandó információ-éhségem (meg sütiéhség, na mindegy…) alatt ezermillió ajánlást és tanulmányt rágtam át arról, hogy melyik a legegészségesebb, legoptimálisabb zsiradék, amivel süthetek-főzhetek. Há’ nem egyszerű eldönteni! 🙂 Lány legyen a talpán, aki elsőre kiválasztja a jót, a tökéleteset. Nagyon menő az olívaolaj, a szőlőmagolaj, meg hasonló társaik, gyakorlatilag állandóan ezekbe futunk bele. Vagy ugye abba, hogy ne együnk zsírokat, mert meg fogunk halni. Na ja… Mondja ezt az a dietetikus a valagára szorult karfás székkel, aki napi három zsömlét eszik meg, és el van hízva, mint egy pohos disznó… Rém hiteles.

A paleolit szemléletnek köszönhetően (na, ez pont úgy hangzott, mint valami gagyi reklámkezdés) viszont megkaptam a helyes választ Robb Wolftól és Szendi Gábortól erre a zavaros kérdéskörre. Rengeteg utánaolvasás eredményeképpen összeszedtem Nektek annak a tudáscsomagnak a zanzáját, amit a zsírokról tudni érdemes, hogy jobban érezzétek Magatokat. Harminc év múlva is!

Először is a zsír a barátod. Nem ettől fogsz elhízni, nem ettől kapsz stroke-ot, és nem ettől fogsz elpatkolni. Ez is, mint szinte minden, azon múlik, hogy okosan, ésszel, tudatosan élsz-e vele. Nem a zsírokkal van a baj a mai táplálkozásban, hanem a mellé fogyasztott iszonyat mennyiségű szénhidráttal, ami alatt a gabonákat (kenyér, tészta, péktermékek…), a keményítőt (krumpli, rizs, kukorica…) és a cukrokat értem. Na, azok aztán tényleg alattomos mérgek!

Szóval zsír. Mindig mindenki az olívaolajat javasolja először, mikor egészséges zsiradékról van szó, csak azt nem teszik hozzá, hogy az olívaolajnak piszok rossz a hőtűrő képessége, nem túl stabil a kémiai szerkezete, emiatt pedig gyakorlatilag a salátádon és az arcpakolásodon kívül nem érdemes másra használni. Ennek oka, hogy bizonyos hőfok felett nemhogy elpusztul benne sok jó tápanyag (vitaminok), de még a szerkezet megbomlása miatt károssá is válik. Tehát, ha kérhetem, hagyd azt meg a salátáknak és hidegtálaknak, ahová való, és ahol kiteljesedhet hatása az egészségvédelemben.

Hát, ezt kend inkább a bőrödre...

Hát, ezt kend inkább a bőrödre…

A következő divatos növényi olaj a szőlőmagolaj. Hőtűrő képessége már jóval magasabb, mint az olívának, de ezzel meg másik gond van. Biztos hallottál már az omega 3-6 zsírokról. Na már most eredetileg úgy lett kitalálva a táplálkozásunk, hogy az omega 3 és az omega 6 fele-fele arányban vett részt a testünk táplálásában. Magyarán ez a helyes érték. Ehhez képest a modern étkezésben az omega 6 úgy elszaladt, „mint állat”, az arány pedig így 1:1-ről 1:20-ra ugrott. Pedig pont a 3-as a fontosabb. A szőlőmagolaj omega 6 zsírsav-tartalma 68-73%, ami több mint sok. Bőrápolásra tökéletes és csodálatos, azon kívül nem túl jó nekünk.

De most már elkezdek arról beszélni, mi az, ami jó! A kókuszolaj, másik nevén kókuszzsír. Az jó. Meg az állati zsírok, akármilyen hihetetlenül hangzik is, hogy mangalicazsírral süsd a csirkemellet ebédre. Pedig de. 🙂 A kókuszolaj az egyik legstabilabb szerkezetű zsiradék, aminek köszönhetően bátran süthetsz-főzhetsz vele, nem szabadulnak fel rákkeltő, káros anyagok. Bár a kókuszzsír javarészt telített zsírokból áll, amitől a háziorvosok kitérnek a hitükből (én meg a gabona- és tej-ajánlásaiktól…), mégis mivel közepes lánchosszúságú molekulákból áll (nyugi, ennyi volt a kémia óra!), nem terheli meg a szervezetünket és nem úgy viselkedik a hízás folyamatában, mint a többiek. Egyszóval szuper. Áldásos hatása van az immunrendszerre, nem hizlal (tényleg nem!), külsőleg bőrápolásra az egyik legfantasztikusabb alapanyag, candidával küzdőknek és fogyni vágyóknak is optimális, gyorsítja az anyagcserét és tele van laurinsavval, ami jó nekünk. Az sem igaz, hogy az egészség drága, mert egy liter kókuszzsír 1500 Ft körül mozog, és döbbenetesen kiadós. Több hónapra elég. A kókuszzsírból szűrtet vegyél (a mellékelt képen egy ilyen termék szerepel), mert az teljesen semleges ízű és illatú, tehát nem kell attól félned, hogy kókuszillatú pulykasülted lesz. Egyed! 🙂

A Barco terméke, én is ezt használom. Interneten vagy a helyi bio- és egészségboltokban magadévá teheted. :)

A Barco terméke, én is ezt használom. Interneten vagy a helyi bio- és egészségboltokban magadévá teheted.

A másik jó zsírcsoport az állati zsíroké, amikre genetikánkból kiindulva a legjobban fel vagyunk készülve. Olyan arányban tartalmaznak telített zsírsavakat, vitaminokat, tápanyagokat (kolin, a koleszterin, arachidonsav), ami jó nekünk. Az eszkimók például a világ egyik legegészségesebb népcsoportja, és szinte kizárólag húst meg állati zsírt esznek egész életükben. Az állati zsírok előnyösen hatnak az agyi fejlődésre és a reproduktív folyamatokra is, és nem kell rettegni attól, hogy meg fogsz hízni tőlük, mert ők igazából a legszerencsétlenebb bűnbakok a hivatalos táplálkozástudomány aknamunkája miatt. Sokkal egyszerűbb és könnyebb rájuk fogni a saját elzsírosodásunkat, mint arra a fél kiló kenyérre, amit magunkba tömünk vele.

Csóri mangalicának ez a cikk most nem kedvez... :D

Csóri mangalicának ez a cikk most nem kedvez… 😀

Summa summarum: ha fontos az egészséged, a közérzeted és a testképed, fogyassz kókuszzsírt, állati zsírokat (disznó, liba, kacsa, mangalica) hideg ételekre pedig olívaolajat! A tested boldog mosolyra fog fakadni, és nem győz majd hálálkodni érte!

Advertisements